ثبت سیگنال های مغزی 

 

دستگاه ثبت سیگنال، امکان ثبت سیگنال های مغزی و قلبی را به صورت غیر تهاجمی(از سطح پوست) و تهاجمی( مستقیما از قشر مخ و در معرض جراحی) به دو صورت invivo و invitro در اختیار قرار می دهد.

با استفاده از دستگاه ثبت سیگنال متخصصان و پژوهشگران به سادگی می توانند انواع تکنیک های ثبت داخل سلولی و خارج سلولی از جمله EEG, ECG, ECoG, LTP, NCV را اجرا کنند.

ثبت سیگنال مغزی از تک نورون

 

ثبت سیگنال از تک نورون، یکی از انواع ثبت های پیچیده و مهم در طرح های تحقیقاتی محسوب می شود. در لابراتوار مغز و شناخت حیوانی فردیت، امکان ثبت Single Unit در شرایط کاملا استاندارد، بدون نویز و با بالاترین وضوح و دقت فراهم شده است.یک الکترود وارد شده به مغز یک حیوان زنده، فعالیت الکتریکی را که توسط نورون های مجاور نوک الکترود ایجاد می شود، تشخیص می دهد. الکترود یک میکروالکترود است که اندازه نوک آن حدود ۱ میکرومتر است.

تحریک الکتریکی (EP)

 

در روش­های تحریک الکتریکی مغزی، پس از اجرای جراحی و کاشتن الکترود، پالس­های الکتریکی به سمت نقاط مشخص مغز ارسال می‌شود و می تواند در پژوهش های مربوط به کنترل درد، هدایت و جهت دهی، مداخله در فرایندهای یادگیری و… استفاده شود.در لابراتوار الکتروفیزیولوژی حیوانی فردیت علاوه بر تحریک الکتریکی مغز، امکان ثبت سیگنال همزمان نیز وجود دارد.

نرم افزار ثبت و تحلیل داده های مغزی

آنچه در انجام پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی بسیار حائز اهمیت است، امکان مشاهده دقیق فرایند تحریک و ثبت و هم چنین تجزیه و تحلیل  کامل و با جزئیات می باشد بنابراین دسترسی به نرم افزارهایی که این قابلیت ها را در حد عالی داشته باشد امری ضروری است.

امکانات نرم افزاری مربوط به آزمایشات الکتروفیزیولوژی حیوانات در لابراتوار فردیت، ابزارهای قدرتمندی جهت ضبط سیگنال ها، تحریک، اکتساب داده ها و تجزیه و تحلیل طیف وسیعی از مطالعات الکتروفیزیولوژی خارج سلوی مانند:Long-Term Potentiation (LTP), Long-Term Depression (LTD)  EEG, EMG and Epileptiform, bursts activity, extracellular single-unit- multi-unit action potential, NCV, VEP, ECG (RRI) را فراهم کرده است.

تکنیک جراحی سه بعدی

 

جراحی استریوتاکسی یک تکنیک جراحی سه‌بعدی (سه برداری) با حداقل آسیب است که در آن مختصات سه‌بعدی هدف جراحی، در بدن پیدا و عملیاتی مانند کندن و سوزاندن، بافت‌برداری، تزریق، تحریک عمقی مغز، بخیه، ایمپلنت گذاری یا تاباندن پرتو، جراحی بر روی هدف انجام می‌گیرد. این روش امکان ایجاد آسیب های عمقی در بافت و درمان با استفاده از روش های مختلف تزریقی شیمیایی را فراهم می‌کند.

مطالعات عصب عضله

 

دستگاه روتارود به منظور بررسی مقاومت در برابر خستگی در رت یا موش سوری و یا بررسی اثر داروها و مواد مختلف بر هماهنگی حرکتی و همچنین آزمونهای غذبالی برای انتخاب موشهای در یک رنج توام فیزیکی برای بکار گیری در سایر آزمونها ، تحت پروتکلهای مختلفی بکار میرود. به این شکل که موشها بر روی محور دستگاه قرار میگیرند و سپس محور دستگاه از سرعت صفر تا سرعت و شیب افزایش سرعتی(شتاب) که شما تعریف کرده اید شروع به چرخش میکند. این دستگاه قابلیت چرخش از سرعت صفر تا ۴۵ دور در دقیقه را دارد. هر زمان که یکی از حیوانات نتوانست تعادل خود را حفظ کند و به پایین سقوط کرد دستگاه بطور اتوماتیک آنرا تشخیص داده و اطلاعات آن موش را که شامل سرعتی که در آن موش سقوط کرده و زمان مقاومت موش و مسافتی را که پیموده در خود ذخیره میکند. و در پایان آزمون این اطلاعات را در صفحه نمایش خود نشان میدهد.

ردیابی حیوانات در اتاقک ثبت

 

سیستم ردیابی و آنالیز حرکات و رفتار حیوانات یک سیستم نرم افزاری قدرتمند با کارایی بالا محسوب میشود که در بسیاری از تستهای پرکاربرد رفتاری در حوزه های علوم شناختی مانند Open-field، Morris water maze، EPM مورد استفاده قرار میگیرد. قابلیت ویژه این سیستم امکان ردیابی و آنالیز حرکتی موجودات مختلف می باشد که در مطالعات مختلف مغز و شناخت،  اکولوژیکی و ژنتیکی شناسایی رفتار این موجودات بسیار پرکاربرد میباشد.  پس از ضبط حرکات موجود زنده که می تواند به صورت آنلاین یا آفلاین صورت گیرد  داده هایی از میزان حرکات که شامل سرعت حرکت، میزان مسافت طی شده، مدت زمان حضور و تعداد دفعات ورود به هر کدام از arena یا zone ها همچنین زاویه و یا جهت گیری اولیه حیوان بصورت کمی مورد محاسبه قرار می گیرد . همچنین کل مسیر طی شده توسط موجود در نقشه های گرافیکی و حرارتی که نشان دهنده میزان حضور موجود در هر کدام از جایگاه هاست، قابل مشاهده میباشد.

اتاقک استاندارد ثبت رفتاری

ثبت رفتاری حیوانات آزمایشگاهی باید در اتاقک عایق صدا، دارای نور مناسب  و عاری از محرک های بصری مزاحم باشد. از آنجایی که در بسیاری از تسک های رفتاری، در حین انجام فعالیت خاص، ثبت مغزی هم گرفته می شود اتاقک ثبت رفتاری استاندارد باید به گونه ای ساخته شده باشد که نویزها و آرتیفکت ها را خنثی کند. هم چنین اتاقک ثبت رفتار باید دارای دوربین ها از زوایای متفاوت و video tracker باشد تا تمامی رفتارهای حیوان مورد آزمایش ثبت و تحلیل شود.

ردیابی حیوان در ماز Y

تست رفتاری ماز Y مشابه  برای بررسی رفتار اکتشافی حیوان و نقص های شناختی به کار می رود. ماز در این تست از ۳ بازوی مشابه تکیل شده و حیوان در مرکز ماز قرار می گیرد. تعداد دفعات و زمان ماندن در یک بازوی مشخص با توجه به تسک مورد ارزیابی، مورد سنجش و محاسبه قرار میگیرد. رفتار حیوان آزمایشی، در موش با استفاده از Video Tracker به صورت کامل و دقیق ثبت می شود و اطلاعات دقیقی برای بررسی رفتار اکتشافی حیوان و نقص های شناختی ارائه می دهد تست های ماز باید در اتاقکی بدون صدا و بدون وجود محرک های اضافه انجام شود

ردیابی حیوان در Pluse Maze

این دستگاه بیشترین استفاده، در بررسی اضطراب در بخش مطالعات رفتاری حیوانات آزمایشگاهی ، را به خود اختصاص داده است و از معتبرترین آزمونهای این حیطه بشمار میرود . این ابزار از چهار بازو بشکل + و یک چهار پایه تشکیل یافته است . دو بازوی روبروی هم با دیواره های بلند و انتهای بسته ، دالان تاریکی را بوجود آورده است و دو بازوی دیگر بدون دیواره (و طبیعتا روشن ) میباشد . معمولا این دستگاه بصورت مرتفع (مثلا در ۴۰ سانتیمتری یا ۷۰ سانتیمتری سطح زمین) نصب میشود . سطح این بعلاوه باید نورپردازی شود و شدت نور بسته به تعریف پروتکل محقق دارد ولی معمولا در قسمت وسط و بازوهای باز حداقل باید ۱۰۰ لوکس نور داشته باشیم که این میزان بطور طبیعی در بازوهای بسته کمتر خواهد بود . این شدت نور استرس حیوان را در ورود به بازوهای باز بیشتر میکند موش در طول مدت آزمون بطور آزادانه مابین بازوها حرکت میکند ، تعداد و درصد ورودها به هر یک از بازوها و قسمت مرکز و همچنین تعداد و درصد سرک کشیدنهای حیوان از لبه های بازوی باز و در چهار گوشه مرکز دستگاه و همچنین زمان سپری شده در هر بخش و نیز مسافت و سرعت پیموده شده در هر بخش مد نظر محقق است توسط نرم افزار ثبت و آنالیز می شود

دستگاه تست ورزش Tereadmill

دستگاه تردمیل حیوانات آزمایشگاهی وسیله‌ای است که در آن حیوانات آزمایشگاهی قرار گرفته و با سرعت، زمان و شیب دلخواه می دوند. دستگاه تردمیل مخصوص رت آزمایشگاه ژنیران، دارای ۵ لاین می باشد که در هر لاین یک موش قرار می گیرد. این دستگاه به طور گسترده ­ای در مطالعات شناختی، علوم اعصاب، فیزیولوژی ورزشی، اعتیاد مورد استفاده قرار می­گیرد و در بررسی اثرات ورزش اجباری بر بیماری­ ها، اختلالات و فاکتورهای مختلف کاربرد دارد. این دستگاه  قابلیت تنظیم چندین دور سرعت و شیب را برای بررسی مطالعات متنوع دارا می­باشد.

محفظه ضد نویز

قفس فارادی یک قفس با فضای بسته ساخته شده از فلز یا رسانای الکتریکی دیگر است که میدان الکترومغناطیسی را متوقف می کند. قفس فارادی به عنوان فضایی ضد نویز در لابراتوارهای حیوانی استفاده می شود.

زمانی که ثبت امواج مغزی در فضای قفس فارادی انجام شود، تمام نویزهای محیط گرفته شده و ثبت مغزی، با کمترین میزان آرتیفکت، انجام میشود.

اتاق استاندارد نگهداری حیوانات آزمایشگاهی

حیوان خانه، اتاقی استاندارد برای نگهداری حیوانات آزمایشگاهی است که تمام عوامل محیطی از جمله ساعات روشنایی و خاموشی، دمای محیط و سروصدای محیط در آن کنترل می شود تا تمامی حیوانات آزمایشگاهی، تحت شرایط یکسانی، مطابق با استانداردهای آزمایش نگهداری شوند. در لابراتوار حیوانی فردیت علاوه بر حیوان خانه استاندارد، اتاقک های دیگر برای مطالعات اجتماعی و شرایط محیطی خاص، تعبیه شده است. هم چنین یک اتاق مجزا برای انجام امور بهداشتی حیوانات جهت رعایت کامل تمامی موارد بهداشتی و سلامت آماده شده است.